Vuosikerta 2017 – Unelmatarinat ajoi koululle pakun

Viime vuoden keväällä polkaistiin käyntiin uusi hanke Apupaku-landin hyväksi ja se yhdistyi kauniisti kolmen taiteilijan, Sinin, Marjon ja Jussin Unelmatarinoita-projektiin. Yhdessä hommattiin joukkorahoituskampanjan kautta paku, johon lastattiin hyödyllistä lahjoitustavaraa. Marjo, Sini ja Jussi ajoivat pakun Suomesta Gambiaan Pakau Penkun kylään ja jättivät sen Apu-Paku ry:n perustaman koulun käyttöön. Matkassa oli jälleen mutkia, ja paku vaati remppaa Madridissa, mutta perille päästiin!

Kolmikko taltioi matkan varrelta unelmia, joista he järjestävät tulevan kevään aikana loppunäyttelyn. He hakivat haastattelujen ja taiteen avulla vastausta siihen, ovatko unelmamme yhteisiä vai muuttuvatko ne erilaisten yhteiskuntien ja kulttuurien mukaan. Kuulumisia matkalta ja infoa tulevasta näyttelystä voitte seurata heidän Unelmatarinoita -facebooksivultaan: https://www.facebook.com/unelmatarinoita/.

Paku muutetaan Gambiassa ‘gele gele’ksi eli minibussiksi, joka on maan yleisin joukkoliikenneväline. Gele gele on siis kannattava tapa luoda pitkäjänteistä kehitystä köyhään maalaiskylään; Tähän päätelmään on päädytty lyömällä viisaat päät yhteen paikallisten kanssa. Minibussin tuotoilla tullaan kattamaan noin 100 lapsen koulumme juoksevia kuluja, kuten kouluruokailun järjestäminen ja korjaukset. Näin koulu saadaan askeleen omavaraisemmaksi. Ensisijaisia tarpeita koululla ovat muun muassa pumpun asentaminen kaivoon, aidan rakentaminen tiluksien ympärille, ettei vapaana laiduntava karja pääse syömään farmin istutuksia sekä käymälöiden korjaaminen myrskyn jäljiltä.

Minibussin järjestäminen koululle on ollut Apu-Pakun suunnitelmissa alusta asti, joten tätä sopii juhlia! Paku on nyt koulun käytössä, mutta sen muuttamiseen minibussiksi tarvitsemme noin 200 euroa. Kevään aikana järjestämme Tampereella varainkeruuna Apu-Paku-konsertteja, joista tiedotetaan ainakin kotisivujen ja facebook-sivujen kautta. Esiintyjiä kaikista musiikin tyylilajeista kaivataan lisää ja miksei muiltakin taiteen aloilta. Hyväntekeväisyyskonsertteja on tarkoitus järjestää jatkossakin sitä mukaa kuin talenttinsa tarjoavia esiintyjiä löytyy. Oletko sinä tai olisiko tuttavissasi joitain, jotka olisivat kiinnostuneita tarjoamaan taitonsa hyväntekeväisyyteen?

Apu-Pakusta ei ole hetkeen kuulunut, sillä edellisen hallituksen jäsenten elämissä on ollut muutoksia ja haasteita, vaihto-opiskelua, firman perustamista ja osa on jäänyt pois hallituksesta. Nyt kootaan uutta hallitusta, kiinnostaisiko lähteä aktiivisesti mukaan?

Ota yhteyttä, terveisin
Hanna-Maija Kukkohovi, Apu-Paku ry:n uusi puheenjohtaja